Els nombrosos correus enviats a diverses adreces de la Diputació de Barcelona a partir del 23 de novembre, han rebut resposta aquest 10 de desembre. Ho agraïm, però la considerem incompleta i insatisfactòria, i per això els contesto amb el text que us adjunto, i que us animo a copiar i enviar, si hi esteu d'acord i creieu que val la pena seguir amb aquesta campanya per salvar els camins tradicionals.
Des dels ajuntaments també es mou alguna cosa. Començarà el de Calella, on al Ple del 17 de desembre es presentarà una moció en el mateix sentit, signada de moment per CUP i ERC, i a la que ens agradaria que s'hi afegissin més grups. Confiem que mocions similars es presentin a altres ajuntaments del Maresme i Vallès Oriental, i que siguin aprovades pot dependre de la pressió que exercim els ciutadans i entitats interessades. Ara és el moment que tots els qui estimem els camins antics actuem. Les raons que em mouen a respondre les trobareu al text del correu.
Aquestes són les adreces (publicades al web de la Diputació) on proposo enviar el text amb còpia oculta (CCO): tarincj@diba.cat, ponsvp@diba.cat, gs.espaisn@diba.cat, ot.parcsn@diba.cat, mutbjs@diba.cat, diazrp@diba.cat, corbachocc@diba.cat, p.montnegre@diba.cat, garciacjc@diba.cat, mascarellcf@diba.cat, melgaresal@diba.cat, tarafaog@diba.cat, gr.pp@diba.cat,
amb l'assumpte: Protecció camins antics Montnegre
TEXT DEL CORREU:
Senyora, senyor:
Els
agraeixo la resposta al correu que els vaig enviar sobre els camins
tradicionals del Montnegre. Que les Administracions contestin a les inquietuds
expressades pels ciutadans que les financen és un bon punt de partida. Entenc
la resposta com una explicació pública als fets que denunciàvem, i interpreto
que els responsables directes són els dos signants de l’informe.
Els faig notar, però, que no es diu
res sobre les nostres demandes de:
–Restaurar, en la mesura del
possible, aquests trams de camins per deixar-los tal i com eren.
–Establir mesures i protocols d’actuació per impedir
que actuacions similars es tornin a repetir.
Ni tampoc sobre la inclusió a la xarxa de senders
excursionistes, amb totes les conseqüències de protecció, del Camí de les
Costes, del Puig, del Collet del Vent, del Suro del Llop i dels Morts; ni
tampoc fan cap esment a previsions per fer complir la Llei d’accés motoritzat
al medi natural.
Dit
això, les respostes de l’informe, a més, en algunes afirmacions són esbiaixades
o equivocades, i demostren un desconeixement del territori afectat per part
dels autors, preocupant per la capacitat que tenen d’incidir-hi, atesos els
seus càrrecs.
Quan s’afirma “el
senderisme és una activitat que ha anat prenent cada cop més força a mesura que
s’ha progressat en la societat del benestar, principalment en els darrers 50
anys”, obvien que el senderisme o excursionisme té, a Catalunya, un fort arrelament
des de, pel cap baix, el 1880. Durant tot el s. XX hi ha hagut colles
excursionistes, organitzades o espontànies, més encara en zones com el
Montnegre i Corredor, que empraven els antics camins de carro i de bast, com es
pot comprovar en els textos d'Artur Osona. L’existència de la línia de
ferrocarril a la costa i al Vallès va fer que la travessa del Montnegre fos un
clàssic de l’excursionisme català, especialment entre Calella o Pineda i Hostalric,
passant per Hortsavinyà i Ramió, o per Hortsavinyà i Fuirosos si el destí era l’estació
de tren Riells-Viabrea.
Quan es diu “reclamant
sovint per al seu gaudi camins que mai no han tingut un ús públic en temps
passats”, s’indueix a posar en dubte que els camins que reivindiquem com a
públics, ho siguin. Si realment ho creuen així, si us plau, concretin quins dels
cinc que esmentem són privats.
Pel que fa a cadascun dels tres camins dels quals denunciem males
pràctiques per part de la Diputació:
Camí del Collet del Vent al
forn de Mascaró
Es torna a fer palès el desconeixement del territori. Justament,
en aquest cas, el nom ho deixa ben clar, és el camí que va del Collet del Vent
al forn de Mascaró, però els autors el confonen amb el que, partint del Collet
del Vent, va al cim del turó de l’Hostal. Per necessitats logístiques, seria
ben estrany fer un forn, tant si fos de calç com de rajoleria, dalt d’un cim.
No sabem si la confusió és per ignorància o per esquivar donar resposta a allò
que denunciem, perquè en aquest cas, a més de fer malbé un antic camí de bast,
s’ha vulnerat l’art. 37a del Pla Especial, atès que la mitjana de desnivell del
tram obert és del 20%, superant el màxim establert del 15%, i és possible que
també l’art. 37e, on diu que els talussos no podran superar l’alçada màxima de
3 metres. A la pràctica, l’incompliment d’aquests articles ha provocat
esllavissades del terreny que, tot just al cap de 3 anys d’obrir la pista, ja impossibiliten
l’accés de vehicles.
Camí de les Costes
“Té la condició de camí veïnal, tot i haver
perdut el seu ús en les darreres dècades.” Novament, es demostra el
desconeixement de la realitat del Parc. L'any 1998, els concessionaris del Punt
d'Informació d'Hortsavinyà van coordinar una neteja i recuperació del Camí de
les Costes, durant unes quantes jornades i amb més d'un centenar de voluntaris,
molts dels quals portats per la pròpia Diputació, atès que eren dels
"Amics dels Parcs". Des de llavors, aquest camí és emprat per molts
excursionistes.
Òbviament, la
nostra denúncia era sobre el tram de camí de bast fet malbé el 2019, conegut
com el Pas Ombrívol, no pas sobre pistes obertes molts anys enrere. Es volen minimitzar
les alteracions al tram 3, però convertir en pas de camions un camí de bast no
s’aconsegueix eixamplant només un metre, i és molt subjectiu qualificar de “manteniment”
aquesta acció sobre un camí de bast. Afortunadament, les roques properes a la d’en
Cona van impedir que la màquina continués la destrossa més avall.
Camí del Puig
“El Camí de Can Puig no gaudiria de cap
consideració especial des del punt de vista de text normatiu del Pla Especial”;
“Com es pot veure, aquests camins ja
tenien una funció de camins de desembosc a l’any 1956”.
Abans que
res, cal aclarir que el nom correcte és “Camí del Puig”, atès que a Hortsavinyà
no hi ha hagut mai cap masia que es digués “can Puig”. Que no tingui cap
consideració especial en el Pla Especial no el desqualifica com a camí
tradicional subjecte a l'art. 39, sobre protecció de les vies i camins
tradicionals. I, efectivament, a diferència dels altres dos, el tram afectat
era un camí de carro d'uns 2 m. d'amplada emprat per a desembosc, que en aquell
temps es feia amb matxos i carros, no pas amb camions.
Conclusions de l’informe de Diputació
“No es constata que s’hagi realitzat cap
actuació, dins de finca propietat de la Diputació de Barcelona, que hagi pogut
deteriorar l’estat dels camins objecte de queixa”; “Més al contrari,
l’arranjament de camins realitzat ha garantit el seu bon estat de conservació i
el lliure pas, sense alterar les seves traces, tal com estipula el text
normatiu del Pla Especial”.
Un senzill
cop d'ull a imatges d'abans i després de l'acció de Diputació ens mostren si
han estat o no deteriorats aquests camins tradicionals i si s’han alterat o no
les seves traces.
Fins
fa uns 50 anys, els camins tradicionals eren bàsics en la xarxa de
comunicacions rurals. Amb l’èxode massiu a partir de 1960 i l’obertura de vies modernes
per a vehicles, molts d’aquests milers de quilòmetres que són un immens
patrimoni col·lectiu, van quedar temporalment sense manteniment, però tot just tres
dècades després es començaren a revalorar, seguint l’estela de França, Regne
Unit o Suïssa. A Catalunya, molts territoris ja fa anys que hi treballen i
potser l’exemple més notable és Itinerànnia, xarxa de 2.500 km de camins
tradicionals repartits pel Ripollès, Garrotxa i Alt Empordà. A Mallorca i
Menorca també s’hi ha treballat molt, o al Pallars, on aquests dies és notícia
el premi de la Fundació Carulla al Museu dels Camins.
Al Montnegre i Corredor, la
Diputació, com a gestora del Parc Natural, havia d’haver estat capdavantera en
la recuperació dels camins tradicionals, se li va reclamar fa més de 20 anys
sense que en fessin cap cas, ans al contrari, entre 2016 i 2019 ha malmès tres
trams i ho pretén justificar amb una interpretació de l’articulat del Pla
Especial en sintonia amb el desinterès històric pel tema: ni han impedit l’ocupació
i tancament de camins públics, ni es comprometen a no malmetre’n cap més, ni
han investigat quins són els camins ramaders, ni s’han pres seriosament la Llei
d’accés motoritzat al medi natural.
En definitiva, els autors de l’informe
que ens fan arribar com a resposta són els responsables de les accions i és
lògic que les defensin. Per això, i perquè les nostres preguntes anaven més
enllà, ens interessen les respostes dels seus superiors tècnics i polítics, per
saber si en comptes de mirar endavant i admetre que la recuperació i valoració d’aquests
camins va en augment i és una aposta de futur, opten per una postura immobilista,
i si mentre arreu s’adonen de la riquesa patrimonial d’aquest bé comú, ells tanquen
els ulls a l’evidència i negligeixen el deure de vetllar pel patrimoni de tots.
Per tot això, els agraeixo de nou la
resposta, però com que la considero incompleta i decebedora, els demano un
canvi de rumb per tal de donar una protecció efectiva als camins tradicionals
del Montnegre i Corredor, en compliment de l’art. 37 del Pla Especial, de la
Llei d’accés motoritzat al medi natural i de les demandes de la ciutadania.
NOM I DNI
Camí del Collet del Vent al forn de Mascaró, abans i després |
Camí del Puig, abans i després |
Camí de les Costes, abans i després |
Estic molt enrabiada.
ResponEliminaGràcies Dani per la teva denúncia, tens tot el meu recolzament.
ResponElimina